Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.
Vzdelávacie moduly budú pripravené na základe najnovších a overených princípoch vzdelávania dospelých. Tieto programy sú zamerané hlavne na získavanie a zvyšovanie kompetencií.
Dosiahnutie čo najvyššej efektivity vzdelávacích modulov bude podporené maximalizáciou aktívneho zapojenia samotných účastníkov modulov do vzdelávania ich účasťou na praktickom precvičovaní a „hands-on“ workshopov.
Počas workshopov bude použitý prístup „low teacher to learner“, aby bolo naplno podporené získavanie vedomostí a precvičovanie kompetencií.
V rámci modulov budú zaradené aj interaktívne prednášky, pretože sa predpokladá, že lekári - účastníci kurzu už majú určité skúsenosti v danej oblasti a môžu sa zo svojimi skúsenosťami podeliť a tým vzdelávať svojich kolegov.
Pôjde o prednášku s inštruktorom, ktorý kedykoľvek v prípade potreby preberie funkciu moderátora a bude usmerňovať vzájomnú diskusiu účastníkov modulu, a v závere môže zhrnúť, aké zaujímavé a pre tému relevantné skúsenosti boli oddiskutované. Tento moderný spôsob výučby (odovzdávanie skúseností medzi kolegami ) sa nazýva peer-learning.
Gastrofibroskopia je endoskopické vyšetrenie pažeráka, žalúdka a dvanástnika za účelom diagnostiky a liečby ochorení uvedených orgánov zavedením ohybného optického prístroja (gastrofibroskopu) cez ústa do žalúdka, resp. tenkého čreva). Modul poskytuje informácie o metodike vyšetrenia, indikáciách, kontraindikáciách a možnostiach využitia v širšej pediatrickej praxi u detí s poruchami trávenia a vstrebávania z tráviaceho traktu, bolesťami žalúdka, neprospievaním, opakovaným zvracaním a pod. Hlavným cieľom modulu endoskopia horného GITu je poskytnúť účastníkom najnovšie vedecké poznatky týkajúce sa vybraných ochorení tráviaceho traktu u detí, indikácií na endoskopické vyšetrenie horného GITu, metodiky, prípravy pacienta, benefitov vyšetrovacej metódy a rád pri riešení potenciálnych komplikácií počas výkonu. Taktiež je dôležité umožniť účastníkom praktický nácvik endoskopie pomocou simulátorov pod dohľadom skúsených inštruktorov.
Kardiopulmonálna resuscitácia v pediatrii (deti od 1 mesiaca veku – novorodenecká resuscitácia je samostatná problematika) sa odlišuje od KPR dospelých z dôvodu určitých špecifík patologických procesov vedúcich k zlyhávaniu až zástave základných životných funkcií. U detí často vzniká sekundárne zastavenie obehu v dôsledku obehového alebo respiračného zlyhania (je častejšie), ako primárne zastavenie obehu spôsobené arytmiou. Zastavenie obehu pre asfyxiu, alebo respiračné zlyhávanie sú oveľa častejšie aj u mladých dospelých - napríklad pri traume, topení či intoxikáciách. Správne poskytnutie podpory základných životných funkcií a kardiopulmonálnej resuscitácie je potrebné opakovane precvičovať a tiež aj prispôsobiť vzdelávanie v tejto oblasti novým odporúčaniam odborných spoločností, ktoré sa menia a upravujú na základe výsledkov rozsiahlych štúdií. Modul KPR je vhodný pre zdravotníckych profesionálov, ktorí pracujú bezprostredne s detským pacientom – lekári, sestry a pomocný zdravotný personál. Ciele modulu KPR sú poskytnúť najnovšie informácie o štruktúrovanom ABCDE prístupe k hodnoteniu stavu dieťaťa v kritickom stave, manažmente kriticky chorého dieťaťa do príchodu erudovanej pomoci, podporiť a zlepšiť prácu a komunikáciu tímov pre KPR pediatrických pacientov.
Spánok je nutný pre každodennú regeneráciu schopnosti mozgu vykonávať kognitívne činnosti a riadiť organizmus ako celok. Spánok má význam pre synaptickú plasticitu, správnu funkciu endokrinného systému a imunitných kompetencií organizmu. Podľa rôznych štúdií sa poruchy spánku u detí a dorastu vyskytujú u 30% a ich prevalencia v pediatrickej populácii stúpa. Dôsledkom porúch spánku u detí sú poruchy ich správania, hyperreaktivita, zhoršené kognitívne funkcie, ktoré sa odrazia i horším prospechom v škole a emocionálnymi problémami detí a dorastu. V neposlednom rade, spánková deprivácia môže ovplyvňovať aj rodičov dieťaťa. Poruchy dýchania v spánku u detí sú tiež častým problémom, od najzávažnejšieho prejavu tejto poruchy – syndrómu náhleho úmrtia dojčaťa v spánku, cez obštrukčné apnoe, a iné typy apnoických epizód po pavor nocturnus, či nočné pomočovanie. Cieľom modulu je poskytnúť dôležité informácie o symptómoch a príznakoch porúch spánku u detí, dôsledkoch týchto ochorení a možnostiach polysomnografického vyšetrenia – jeho technológii, indikáciách pre polysomnografické vyšetrenie u detí. Cieľom modulu je poskytnúť základné informácie a precvičiť základné zručnosti potrebné pre pediatrické polysomnografické vyšetrenie.
Pohybová aktivita je nevyhnutná pre zdravý vývoj dieťaťa, avšak čoraz viac detí sa venuje pravidelne organizovanej športovej činnosti 3 a viac krát do týždňa, pričom vždy je potrebné, hlavne u detí, ktoré sa venujú vrcholovému športu zhodnotiť stav kardiovaskulárneho systému. Nielen z dôvodu rizika náhlej srdcovej smrti u športovcov, ktorá je mediálne známou témou, ale aj z dôvodu, že ochorenia srdca, ktoré sa doposiaľ u dieťaťa neprejavili prítomnosťou symptómov a príznakov sa môžu manifestovať v dôsledku kombinácie zvýšenej zážaťe srdca a nálože katecholamínov, ktoré sa počas záťaže uvolňujú. V rámci kardiodiagnostiky ide predovšetkým o prevenciu a vyhľadávanie detí s potenciálnym rizikom ako sú štrukturálne ochorenia srdca a poruchy elektrofyziológie myokardu a jeho prevodového systému.
Mukociliárny transport predstavuje spolu s kašľovým reflexom najdôležitejší obranný mechanizmus dýchacích ciest, ktorý efektívne odstraňuje z dýchacích ciest hlien a škodliviny, ktoré naň priľnú, a to synchronizovaným kmitaním cílií respiračného epitelu v periciliárnej tekutine. Takto sa dosahuje plynulý pohyb hlienu po povrchu sliznice dýchacích ciest orálnym smerom, odkiaľ môže byť vykašľaný, alebo prehltnutý. Vrodené, alebo získané poruchy ciliárneho aparátu u detí sú častou príčinou rekurentných a na liečbu rezistentných zápalových ochorení v horných a dolných dýchacích cestách, preto ich včasná diagnostika má nesmierny význam. Najmodernejšie trendy vo výskume ciliárneho aparátu potvrdili, že ciliárnu aktivitu je možné sledovať v bioptických vzorkách detských pacientov odobratých buď počas bronchoskopického vyšetrenia z dolných dýchacích ciest, alebo miniinvazívne kefkovým sterom nosovej sliznice, kde po prenesení do vhodného média je možné sledovať kinetiku riasiniek a kvanitfikovať parametre ciliárnej aktivity pomocou vysokorýchlostnej kamery a softvéru špeciálne vyvinutého na tento účel. Vzdelávacím cieľom modulu „Cílie“ je poskytnúť účastníkom najnovšie teoretické poznatky o fyziológii a patofyziológii ciliárneho aparátu, primárnych a sekundárnych ciliopatiách, možnostiach ich diagnostiky u pediatrických pacientov s dôrazom na vyšetrenie kinetiky cílií najmodernejšími postupmi.